‘De Stomme van Portici’, ook bekend als ‘Auber’, naar de componist van het stuk Daniel Auber, is een opera in vijf bedrijven die het verhaal vertelt van de opstand van Masaniello tegen de Spaanse bezetting in Napels in de 17e eeuw. De thema’s van vrijheid en opstand tegen onderdrukking vonden bijklank bij het Brusselse publiek, dat leeft onder de autoritaire heerschappij van Nederland. De aanhechting van België bij Nederland is het gevolg van de nederlaag van Napoleon aan het einde van de Franse dominantie en valt allesbehalve in de smaak bij de Belgen. De religies waren verschillend (de Belgen waren katholiek, de Nederlanders protestants) en het belastingsysteem onderdrukte de inwoners van het land.
De voorstelling op 25 augustus werd opgevoerd voor een bijzonder gepassioneerd publiek. Toen de aria ‘Amour sacré de la patrie’ (Heilige liefde voor het vaderland) weerklonk, ging er een schokgolf door het publiek. Emoties laaiden hoog op en het publiek verliet het theater, overmand door revolutionair sentiment. De straten van Brussel werden het toneel van gewelddadige demonstraties, barricades werden opgeworpen en de stad stond in vuur en vlam. Die avond imiteerde de opera niet alleen het leven, het stuk zorgde voor een transformatie van het leven!
De gebeurtenissen van 25 augustus waren de voorbode van de Belgische Revolutie. In de dagen en weken die volgden, verspreidde de opstand zich en won ze aan kracht en verbetenheid. De onderdrukking volstond niet en de zuidelijke provincies van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden kwamen in opstand voor hun onafhankelijkheid. Op 4 oktober 1830, meer dan een maand na het begin van de revolutie, riep België zijn onafhankelijkheid uit. Dit betekende het einde van de Nederlandse overheersing en het begin van een nieuw tijdperk voor het Belgische volk.