Nicolas-Joseph Cugnot, een Frans militair ingenieur, wordt vaak beschouwd als één van de pioniers van de automobiel. Zijn ‘Fardier’, ontworpen in 1769 en verbeterd in 1770, was één van de eerste zichzelf voortbewegende voertuigen met motor die zware ladingen kon vervoeren. In een tijd waarin reizen nog voornamelijk afhankelijk was van dieren die karren sleepten, betekende deze uitvinding een grote technologische vooruitgang.
De Fardier werd aangedreven door een stoommachine, met een ketel die genoeg druk kon produceren om twee zuigers te laten werken, waarmee de voorwielen van het voertuig werden aangedreven. Dit ontwerp was revolutionair en maakte de weg vrij voor het idee dat voertuigen zich konden voortbewegen zonder de hulp van paarden of andere trekdieren!
De Fardier van Cugnot betekende, ondanks zijn onvolmaaktheden, een keerpunt in de geschiedenis van de technologie. Met een indrukwekkend laadvermogen voor zijn tijd was dit voertuig oorspronkelijk ontworpen om kanonnen en andere militaire uitrusting te transporteren. De machine woog ongeveer 2,5 ton en haalde een snelheid van 4 km/u, wat misschien bescheiden was, maar wel een prestatie gezien de technologische beperkingen van die tijd.
Op 23 november 1770, toen Cugnot zijn Fardier voor het eerst testte op de wegen van Vanves, botste de moeilijk te manoeuvreren machine al na een paar meter tegen een muur! Wat als een mislukking had kunnen worden gezien, was eigenlijk een demonstratie van de technische uitdagingen die de ingenieurs van die tijd moesten overwinnen om de kracht van stoom te beheersen.
De Fardier van Cugnot bewees dat mechanische voortbeweging mogelijk was en legde de basis voor de moderne auto-industrie. Zijn innovatie inspireerde andere uitvinders en ingenieurs en luidde het begin in van een revolutie die de wereld zou veranderen. De sector onderging een reeks veranderingen toen ingenieurs voor hun motoren overstapten op aardolie in plaats van stoom. Deze nieuwe auto’s, lichter, sneller en wendbaarder, werden uiteindelijk populair vanaf het einde van de 19de eeuw. Hoewel veel autobouwers de uitvinding van de auto claimen, wordt algemeen aangenomen dat de tricycle van Karl Benz uit 1886 de eerste ‘auto’ ter wereld was, terwijl de eerste auto die op de markt kwam de Panhard & Levassor Type A was, in 1891.
Vandaag is de Fardier van Cugnot te zien in het ‘Conservatoire National des Arts et Métiers’ in Parijs.
Huis
Kamers
20 Personen
370.00 m2
€4830 / week
7 min nachten
Huis
Kamers
12 Personen
240.00 m2
€ / week
min nachten
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Cruise
Vertrek van
Vertrek op
Combinatiereis
Vertrek van
Vertrek op
Combinatiereis
Vertrek van
Vertrek op
Combinatiereis
Vertrek van
Vertrek op
Verblijf
Vertrek van
Vertrek op