Vooreerst kan het missen van de vlucht aan je zelf te wijten zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan het geval dat je je overslaapt, dat je te laat vertrekt naar de luchthaven, dat het te druk is aan de incheckbalie of douane of dat je onderweg naar de luchthaven terechtkomt in een file naar aanleiding van een ongeval. In die gevallen kan je niemand laten opdraaien voor je schade. Wil je dan alsnog een vlucht nemen dan zal je op jouw kosten een ander ticket moeten kopen.
Het kan daarnaast ook gebeuren dat je je aansluiting mist omdat je eerste vlucht vertraagd was. In dat geval kan je de vliegtuigmaatschappij mogelijks aansprakelijk stellen. Weet wel dat als je vluchten boekt bij verschillende maatschappijen de maatschappijen in kwestie moeilijk kunnen doen en mogelijks zullen weigeren de verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Boek je de vluchten bij dezelfde luchtvaartmaatschappij dan moet de luchtvaartmaatschappij je voorzien van een volwaardige, alternatieve vlucht zonder meerkosten. Als je lang moet wachten op de luchthaven dan hebt je recht op maaltijden, verfrissingen en eventueel een overnachting. Je kan ook recht hebben op een financiële tegemoetkoming die, afhankelijk van je vluchtafstand, kan oplopen tot 600 euro per persoon.
Het kan ook zijn dat je je vlucht mist doordat je reisorganisator je bijvoorbeeld verkeerde informatie bezorgde over de vlucht. In dat geval kan je die voor het missen van je vlucht verantwoordelijk stellen en vragen dat ze een oplossing uitwerken en/of een schadevergoeding vragen.