Er kunnen heel wat redenen zijn om een reis die je al geboekt hebt toch liever niet te laten doorgaan. Misschien heeft er zich wel iets voorgedaan op de plaats van de bestemming of deden er zich in je dagelijks leven zaken voor (bv. in je job, relatie, …) waardoor je je reis liever niet zou zien doorgaan. Maar wat zijn dan je rechten?
De wet laat je sowieso toe om je reis op te zeggen. Je hoeft daar zelfs geen reden voor te geven. De reisorganisator kan in dat geval wel een schadevergoeding van je vragen. In de overeenkomst die je daarmee afsluit kan staan hoe hoog die schadevergoeding juist is. De vergoeding moet daarbij redelijk zijn en zal afhangen van hoe lang op voorhand je annuleert.
Staat er in het contract geen forfaitaire vergoeding, dan kan de reisorganisator toch ook een schadevergoeding van je vragen. Die stemt overeen met de prijs van de pakketreis verminderd met de kostenbesparingen en inkomsten uit alternatief gebruik van de reisdiensten. Weet overigens dat je aan de reisorganisator kan vragen dat hij het gevraagde bedrag verantwoordt.
Je kan als reiziger de overeenkomst ook soms opzeggen zonder een vergoeding te moeten betalen. Dat is meer bepaald zo als er zich op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis of die aanzienlijke gevolgen hebben voor het passagiersvervoer naar de plaats van bestemming. Denk daarbij bv. maar aan een natuurramp, terrorisme enz. In dat geval moet de reisorganisator je de voorschotten die je betaalde terugbetalen.