Het gebeurt in hotels wel eens dat kamers overboekt worden, met andere woorden dat er meer kamers ‘verkocht’ worden dan dat er daadwerkelijk beschikbaar zijn in het hotel. De reden dat dit gebeurt is dat men verwacht dat er kamers last minute geannuleerd zullen worden.
Boek je een pakketreis (bv. je boekt een vlucht en hotel bij een touroperator) waarin ook het boeken van een hotel is begrepen, dan zegt de wet wat je rechten zijn bij een overboeking van het hotel.
Meer bepaald moet de reisorganisator de problemen ter plaatse verhelpen als dat mogelijk is. De reisorganisator moet in dat geval zorgen voor alternatieve reisdiensten van gelijkwaardige of hogere kwaliteit, tenzij dat onredelijke kosten met zich meebrengt of praktisch onmogelijk is. Je hebt recht op een prijsvermindering als het alternatief van mindere kwaliteit is.
Hebt u het hotel zelf geboekt en blijkt dat overboekt te zijn dan zijn de zaken minder eenvoudig. Meer bepaald moet je dan in het verbintenissen en contractenrecht van het land in kwestie nazien wat je rechten precies zijn. Er kunnen dan ook per land andere regels gelden. Wil je je rechten afdwingen dan riskeer je bovendien ook nog eens naar een lokale rechtbank te moeten stappen.
Je probeert dan ook maar beter met de plaatselijke hotelier tot een regeling te komen. Probeer daarbij alleszins je voorschot terig te krijgen een schadevergoeding en een oplossing om in een ander hotel te overnachten.
Jan Roodhooft, advocaat (www.ra-advocaten.be)