Volgens de Amerikaanse gigant Expedia was tijdens de zomer van 2022 90% van de consumenten op zoek naar duurzame opties voor hun reis. Daarentegen geeft een andere Amerikaanse studie aan dat de overweging van de milieueffecten van reizen, als gevolg van de opwaartse druk op de prijzen, nog nooit zo laag is geweest. Met andere woorden, wanneer het tijd is om de reis te betalen en er gekozen moet worden tussen het milieu en een redelijke prijs, weegt het eerste element zwaarder door. Het is dus voornamelijk de koopkracht die de duurzaamheid van de reis bepaalt.
Hoe dan ook, er zullen dit jaar verschillende grote reistrends zichtbaar worden. Te beginnen met de steeds groeiende populariteit van soloreizen. Afgelopen winter meldde de vlucht- en hotelvergelijker Kayak een algemene trend: het aantal zoekopdrachten voor soloreizen is gemiddeld met bijna 20% gestegen ten opzichte van 2021! Een ander cijfer dat deze trend bevestigt: de explosieve stijging van 275% ten opzichte van 2019 van het aantal zoekopdrachten naar vluchten door individuele reizigers tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode 2022-2023! “Tijd voor jezelf” lijkt een algemeen gegeven te worden, vooral bij alleenstaanden en gescheiden reizigers die steeds gemakkelijker reisgenoten kunnen ontmoeten via speciale apps.
Een andere onmiskenbare trend: sinds het begin van de pandemie lijken vakantiegangers steeds meer behoefte aan natuur te hebben. Steeds meer mensen geven nu de voorkeur aan een zekere authenticiteit op het platteland door typische accommodaties te midden van uitgestrekte velden te huren. Het is niet verrassend dat bepaalde bestemmingen veel aandacht trekken, denk maar aan verschillende landelijke Franse departementen, de Belgische Ardennen, Limburg en de Eifel in Duitsland. De behoefte aan natuur gaat meestal samen met een bestemming dicht bij huis om de ecologische voetafdruk van de reis te beperken.
Tot slot is welzijn nu ook een essentiële factor geworden bij het kiezen van een reisbestemming. Volgens een onderzoek van McKinsey beschouwt 79% van de ondervraagden welzijn als een cruciaal criterium voor hun vrije tijd. Voor 42% is het zelfs een absolute prioriteit!! Veel spelers in de toeristische sector zien daarin een manier om de klantenervaring opnieuw uit te vinden. Enkele voorbeelden: hotels aarzelen niet meer om te investeren in materiaal om de slaapkwaliteit van hun gasten te verbeteren, terwijl anderen zich lanceren in de organisatie van retraites voor reizigers die op zoek zijn naar innerlijke rust.