Naast de prijs van vliegtickets kunnen ook andere criteria ons aanzetten om voor de ene of de andere luchtvaartmaatschappij te kiezen. Dit geldt voor comfort aan boord, algemene veiligheid, kwaliteit van de dienstverlening, leeftijd van de vloot of het loyaliteitsprogramma. De site AirlineRatings.com is een vaste waarde voor dit soort ranglijsten, die het Australische platform trouwens elk jaar maakt. Om deze op te stellen werd rekening gehouden met verschillende criteria: het aantal dodelijke ongevallen, het incidentpercentage, de gezondheidsmaatregelen die tijdens de pandemie werden genomen en ten slotte de algemene veiligheid van de maatschappij in kwestie.
Voor het jaar 2022 en voor de vierde keer op rij wist de luchtvaartmaatschappij Qatar Airways zich te onderscheiden. Een plek die ook wordt bevestigd door andere rankings en allerlei prijzen. Qatar Airways onderscheidt zich ook van de concurrentie door de beste Business Class ter wereld, de beste Business Class lounge ter wereld, de beste Business Class stoel ter wereld, de beste catering aan boord ter wereld en tot slot de beste luchtvaartmaatschappij in het Midden-Oosten. Dat kan tellen!
De luchtvaartmaatschappijen die volgen in deze ranglijst hebben allemaal hun hoofdkantoor in Azië, het Midden-Oosten of de Stille Oceaan. Op de tweede plaats staan Air New Zealand, gevolgd door Etihad Airways (3e), Korean Air (4e), Singapore Airlines (5e) en het Australische Qantas (6e). Virgin Australia, Eva Air, Turkish Airlines en All Nippon Airways (ANA) sluiten deze top 10 af.
De Europese luchtvaartmaatschappijen staan verder onderaan de ranglijst, zoals Virgin Atlantic (12e), Finnair (15e), KLM (18e) en British Airways (dat deze top 20 afsluit).
Dit is de derde keer dat TripAdvisor een rangschikking opstelt met daarin de 10 beste luchtvaartmaatschappijen. Het Amerikaanse platform is gebaseerd op de mening van zijn gebruikers en er wordt in het bijzonder gekeken naar de prijs-kwaliteitverhouding en de diensten die door luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld worden aangeboden. Meningen en beoordelingen van reizigers die tussen januari en december 2018 op grote hoogte kwamen, werden in rekening genomen.
Niet verwonderlijk gezien hun reputatie staan Aziatische maatschappijen bovenaan, al komt er ook een Britse lagekostenmaatschappij op de lijst voor. Daarnaast kreeg Corsica Air een veel betere waardering dan Air France, dat door herhaalde stakingen en een grillige kwaliteit van de dienstverlening aan populariteit inboet.
1. Singapore Airlines staat voor het tweede jaar op rij bovenaan de ranglijst. Het won ook de prijs voor de beste economy class.
2. Wordt gevolgd door… Qatar Airways, dat van de 8ste naar de 2e plaats verhuist. De business class wordt beschouwd als de beste.
3. We gaan verder met het Taiwanese EVA Air, goed voor de derde stek en beter dan in 2018. De maaltijden aan boord en de kwaliteit van de economy seats hebben blijkbaar het verschil gemaakt.
4. Emirates, in 4de positie, verliest één plaats ten opzichte van 2018. Anderzijds won de firma goud wat de eerste klasse betreft.
5. Japan Airlines (JAL) is de grootste Japanse luchtvaartmaatschappij. Het verloor een plaats in deze ranglijst maar onderscheidt zich nog steeds vanwege de uitzonderlijke klantenservice.
6. De low-cost Southwest Airlines, gevestigd in Dallas, staat op de 6e trede van het podium.
7. Azul , de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij biedt skysofa’s aan in de economy class: vier stoelen die tijdens de vlucht kunnen worden omgebouwd tot comfortabele “ruime sofa’s voor gezinnen, koppels en vrienden die samen reizen”.
8. Air New Zealand daalde van plaats 2 naar plaats 8. Hun premium economy class wordt beschouwd als de beste.
9. Ook hier weer een lagekostenmaatschappij: Jet2.com. Verrassend genoeg staan deze Britten voor Europese referenties zoals Lufthansa of KLM genoteerd.
10. We eindigen in Azië voor de 10e plaats, met het Japanse bedrijf All Nippon Airways (ANA). De klantenservice zou uitzonderlijk goed zijn.