Luchtvaartmaatschappijen verkopen wel eens meer tickets voor een vlucht dan dat er daar plaatsen op zijn. Ze gaan er nu eenmaal vanuit dat een aantal passagiers niet zullen opdagen. Als er dan toch meer passagiers opdagen dan dat er plaatsen zijn, kunnen sommige reizigers niet meevliegen.
In dat geval zal men meestal zoeken naar vrijwilligers die tegen betaling van een vergoeding (en bv. het krijgen van een overnachting) willen kiezen voor een andere vlucht. Zijn er onvoldoende vrijwilligers dan zal de maatschappij zelf de reizigers aanduiden die niet meekunnen op de vlucht. Het gaat daarbij wel eens om diegenen die laatst aan de gate staan aan te schuiven, tenzij dat gezinnen met kinderen zijn of ‘vaste klanten’ van de luchtvaartmaatschappij.
Als het er om gaat ‘vrijwilligers’ te overtuigen om een andere vlucht te nemen dan kiest de maatschappij zelf wat zij in ruil voor het kiezen van een andere vlucht aanbiedt (zo bv. een extra hotelovernachting en een financiële vergoeding). Zijn er geen vrijwilligers en kan je niet mee op de vlucht dan heb je recht op een nieuwe vlucht of terugbetaling van de vlucht, maaltijden, verfrissingen en eventueel de betaling van een hotel. Je kan dan tevens aanspraak maken op een schadevergoeding van 250 tot 600 euro afhankelijk van de lengte van de vlucht. Dit bedrag kan wel gehalveerd worden als de alternatieve vlucht snel vertrekt na de overboekte vlucht waarop je niet kan meevliegen.
Is je hotel overboekt en is er sprake van een pakketreis die je boekte dan moet de reisorganisator de problemen ter plaatse verhelpen als dat mogelijk is. Hij moet dan zorgen voor een alternatief hotel van gelijkwaardige of hogere kwaliteit, tenzij dat onredelijke kosten met zich meebrengt of praktisch onmogelijk is. Is het alternatief van mindere kwaliteit, dan heb je recht op een vergoeding.
Boekte je het hotel zelf zonder dat er sprake is van een pakketreis, dan moet je in het recht van het land in kwestie nazien wat je rechten precies zijn. Je probeert dan ook beter met de plaatselijke hotelier tot een regeling te komen waarbij je je voorschot terugkrijgt, eventueel een schadevergoeding en een oplossing om in een ander hotel te overnachten.
Jan Roodhooft, advocaat (www.advocatenroodhooft.be)