Dit kan je doen als je bagage bij een vliegtuigreis beschadigd raakt

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Op luchthavens en bij het in- en uitladen van vliegtuigen wordt bagage niet altijd even zachthandig gehanteerd. Maar wat kan je doen als één van je koffers hierbij beschadigd raakt?
© Vacancesweb.be

Op het moment dat je je koffer van de transportband op de luchthaven haalt, stel je vast dat deze beschadigd is. Meer bepaald is er een wieltje afgebroken, is er scheur in je koffer of diens meer. Wat kan je in dat geval doen?

Doe aangifte

Als je de beschadiging al dadelijk op de luchthaven vaststelt (bv. op het moment dat je je koffer van de transportband haalt) is het belangrijk daar dadelijk aangifte te doen. Land je op Zaventem dan kan je dit bv. doen aan de balie van de afhandelingsagent van je luchtvaartmaatschappij. Heb je een reisverzekering afgesloten dan kan je ook daar aangifte doen. Merk je de schade pas later op (bv. als je thuiskomt) neemt dan zo snel mogelijk contact op met je luchtvaartmaatschappij.

Klacht indienen

Dien binnen de zeven dagen na je aankomst ook schriftelijk een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je vloog. Op de site van de maatschappij in kwestie vind je allicht ook terug hoe je hierbij te werk kan gaan. Neem alleszins ook foto’s van de beschadiging en stuur ze mee met je klacht.

Schadevergoeding

De regels voor de schadevergoeding die je kan vragen bij een beschadiging van je koffer zijn dezelfde als die in geval van verlies. Je kan hierbij maximaal zowat 1400 euro als schadevergoeding vragen. Gaat het enkel om een beschadiging van je koffer zelf en niet van de inhoud dan kom je daar allicht mee toe. De luchtvaartmaatschappij zou bv. ook kunnen samenwerken met een hersteller van bagage waar je je koffer kan laten maken.