Stel je boekt een reis maar het zwembad van het hotel waar je terechtkomt is gesloten wegens renovatiewerken. Of de airco op je kamer doet het niet. Of nog het eten van het buffet is werkelijk van een slechte kwaliteit of het onderhoud van je kamer liet te wensen over. Of misschien word je wel in een bijzonder gammel busje zonder airco rondgevoerd voor uitstappen met een gids die er niets van kent.
In die gevallen kan je wel eens overwegen om bij je terugkomst een schadevergoeding te vragen. De wet op de pakketreizen zegt in dat verband trouwens dat je als reiziger recht hebt op een passende prijsvermindering voor iedere periode waarin er sprake was van non-conformiteit van de verleende diensten, tenzij de organisator bewijst dat de non-conformiteit aan de reiziger te wijten is. Je hebt ook recht op een passende schadevergoeding voor alle schade die je oploopt als gevolg van non-conformiteit.
De wet zegt niet op welke schadevergoeding je precies aanspraak kan maken. Die zal in de praktijk dan ook afhangen van de ernst van het probleem dat je ter plaatse ondervond. Weet dat je meestal niet de ganse reissom kunt terugvragen maar enkel een percentage daarvan of een bedrag per dag.
Het is nuttig op de site van de geschillencommissie reizen te kijken welke vergoedingen zoal werden toegekend in soortgelijke gevallen. Het kan je inspiratie geven bij het begroten van de vergoeding waar je aanspraak op maakt. Een richtlijn is bijvoorbeeld dat je voor het ontbreken van airconditioning een vergoeding van 10 á 15 procent van de volledige som zou kunnen vragen. Hetzelfde geldt bv. als het zwembad buiten gebruik is.
Je kan aan je reisorganisator vragen dat ze je een voorstel doen van compensatie. Weet dat je je niet tevreden moet stellen met een reischeque. Is het voorstel ‘te laag’ (wat vaak het geval zal zijn) doe dan een tegenvoorstel. Raak je er onderling niet uit dan kan je de zaak voorleggen aan de geschillencommissie reizen of aan de rechtbank.