Deze regels gelden als je het slachtoffer wordt van een diefstal op hotel

Jan Roodhooft,
10-02-2022
Als je in België op hotel gaat, geldt er een specifieke wettelijke regeling die aangeeft wat je rechten zijn bij een diefstal van je goederen. Wat houdt die regeling in? Geldt ze ook als je in een ander land op vakantie gaat?
© Helena Lopes

In  het zogenaamde Burgerlijk Wetboek wordt een speciale aansprakelijkheid uitgewerkt voor wie een hotel uitbaat.  Die regeling geldt overigens ook voor uitbaters van een B&B.  Ga je op restaurant, dan kan je je integendeel tegenover de restauranthouder niet op deze regels beroepen.

Aansprakelijkheid

Meer bepaald zegt de wet dat de hotelier in principe aansprakelijk is als er met je goederen of bagage iets gebeurt terwijl je op hotel bent. De wet ziet de hotelier namelijk als ‘bewaarnemer’ van je spullen.

Om de aansprakelijkheid van de hotelier in te roepen volstaat het dat jij bewijst dat je met het naderhand gestolen goed het hotel binnenkwam of dat je aantoont dat het beschadigd goed in goede staat was toen je naar het hotel kwam. Weet wel dat de aansprakelijkheid van de hotelier alleszins beperkt is tot 100 keer de logiesprijs per dag (en per schadegeval). Je moet bovendien onmiddellijk na de vaststelling van de opgelopen schade de hotelier daarvan kennis geven.

Niet voor alles

De aansprakelijkheid van je hotelier geldt niet voor alle goederen die je meebrengt.  Meer bepaald geldt die niet voor je auto (en alles wat erin ligt) en voor de eventuele huisdieren die je meebrengt. Wil je de hotelier aansprakelijk stellen omdat er daarmee iets misging, dan moet je een fout van de hoteluitbater kunnen aantonen.

‘Wij zijn niet aansprakelijk’

Een hotelier zou er aan kunnen denken zich in te dekken en een bordje uit te hangen waarop staat dat die niet verantwoordelijk is voor schade of diefstal van je goede­ren. Weet dat dit niet geldig is. Je aansprakelijkheid compleet uitsluiten kan dus niet.

De hotelhouder is niet aansprakelijk voor zover de beschadiging, de vernieling of de diefstal te wijten is aan  de gast of een persoon die hem vergezelt, bij hem in dienst is of hem bezoekt.  Hij kan ook aan zijn aansprakelijkheid ontsnappen als er schade is door overmacht (bv. schade door een overstroming) of als er sprake was van een gewapende diefstal.

Buitenland?

Ga je op hotel in het buitenland, dan geldt deze regeling niet.  Je moet dan gaan kijken in de wettelijke regels van het land in kwestie om te weten wat je rechten zijn als je spullen in het hotel beschadigd raken of gestolen worden.