Koop je de mobilhome aan bij een handelaar in dergelijke voertuigen en doe je de aankoop als consument (wat meestal het geval zal zijn) dan moet de verkoper je twee jaar garantie geven op het voertuig. De verkoper kan deze garantie in onderling akkoord met jou wel beperken in de tijd. Hij mag de garantietermijn in de overeenkomst die hij met je sluit namelijk terugbrengen tot minimaal één jaar.
Een professionele verkoper zou je ook meer garantie kunnen geven dan datgene waartoe hij wettelijk verplicht is. Hij kan die extra garantie dan wel beperken tot bepaalde onderdelen van het voertuig of tot bepaalde herstellingen. Om te weten hoever zo’n commerciële extra garantie precies gaat is het belangrijk er de garantiebepalingen met betrekking tot het voertuig op na te lezen.
Koop je de mobilhome van een andere particulier dan geldt de tweejarige garantietermijn niet. De verkoper moet je dan enkel garantie geven voor zogenaamde verborgen gebreken als hij geen andere afspraken met je maakte. In de praktijk zullen de meeste verkopers evenwel voorzien dat de mobilhome verkocht wordt in de staat waarin die zich bevindt zonder dat je garantie krijgt voor verborgen gebreken. Een dergelijke afspraak is ook geldig. Staat er een dergelijke clausule in de verkoopovereenkomst dan kan je de verkoper enkel aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken als hij die kende maar ze voor jou verzweeg.
Koop je een jonge tweedehands mobilhome dan kan het zijn dat de fabrieksgarantie nog loopt. Ook op die garantie kan je als koper een beroep doen als er zich een probleem voordoet met het voertuig.