Deze documenten vraag je maar beter op als je een vakantieappartement wil kopen

Jan Roodhooft,
02-09-2021
Je bent geïnteresseerd om een bestaand appartement aan de kust te kopen. In dat geval neem je maar beter een aantal documenten door vooraleer je effectief een bod doet. Waarop moet je zoal letten?
© Vacancesweb.be

Als kandidaat-koper kan je bij de makelaar die het appartement verkoopt (of bij de verkoper zelf) een aantal documenten opvragen die je heel wat belangrijke informatie kunnen verschaffen over het pand dat je wil kopen.

Statuten en reglement van inwendige orde

Vooreerst neem je maar beter de basisakte en het reglement van mede-eigendom van het gebouw door. Daarin kan je onder andere zien welke beperkingen er zijn aan het gebruik dat je van het appartement kan maken. In deze documenten zie je bijvoorbeeld ook hoe de kosten binnen het gebouw worden verdeeld. Ook het reglement van inwendige orde neem je maar beter door. Daarin staat welke ‘leefregels’ er gelden binnen het gebouw.

Verslagen van de algemene vergadering

Je kan daarnaast ook de verslagen opvragen van de algemene vergadering van mede-eigenaars van de laatste drie jaar. Daarin zie je onder andere of er werken gepland zijn aan de gemene delen van het gebouw (waarin jij zal moeten meebetalen). Denk bv. maar aan de renovatie van de gevel of terrassen van het gebouw. Je kan ook soms zien welke discussies er zoal zijn tussen de verschillende eigenaars.
Je kan meteen ook een overzicht opvragen van de lopende procedures. Daarin kan je bv. zien of er een rechtszaak loopt tegen de promotor of aannemer, tegen bepaalde buren enz.

Afrekeningen

Je kan ook een kopie opvragen van de periodieke afrekeningen van de lasten van de vorige twee jaar en van de recentste balans die door de algemene vergadering werd goedgekeurd. Je ziet dan meteen met welke kosten je in het gebouw allemaal zal geconfronteerd worden.
Verder kan je navragen of er in het gebouw een reservefonds is en hoeveel daar precies in zit.