Achter deze klacht schuilen Test-Aankoop en een twintigtal andere verenigingen uit 18 landen, die lid zijn van de Europese Consumentenorganisatie (BEUC). Tot de bedrijven waarop de klacht betrekking heeft, behoren Brussels Airlines, Lufthansa en de Air France KLM-groep. De klacht werd ingediend op het Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace in Le Bourget nabij Parijs.
De analyse uitgevoerd door BEUC en haar leden benadrukt “een veelheid aan misleidende boodschappen die door luchtvaartmaatschappijen aan de consumenten worden gebracht“. Onder deze het feit dat “impliceert dat luchtvervoer duurzaam, ecologisch verantwoord en groen kan zijn”. De verenigingen zijn ook van mening dat “geen van de strategieën die door de luchtvaartsector worden ingezet momenteel in staat is om de uitstoot van broeikasgassen te beperken”.
Een andere bewering die met name door de BEUC-analyse wordt gehekeld, is het feit dat “het wordt aangemoedigd om een toeslag te betalen op het moment van aankoop van het vliegticket om de CO2-uitstoot van een vlucht te compenseren“, terwijl “de klimatologische voordelen van deze compensaties sterk worden bekritiseerd”.
Met deze klacht hopen de 22 Europese verenigingen dat er een “Europees onderzoek zal worden gestart naar de praktijken van deze luchtvaartmaatschappijen en de sector als geheel”, maar ook dat er een “bindend en gezamenlijk besluit zal worden genomen door de betrokken consumentenbeschermingsautoriteiten”. Met een bindend besluit bedoelen de verenigingen het regelrechte verbod op het gebruik van elke bewering die erop gericht is de consument te doen geloven dat vliegen een milieuvriendelijke praktijk is. Ze willen ook dat bedrijven consumenten vergoeden die door deze misleidende beweringen zijn gelokt.