De bezorgdheden door de inflatie en de klimaatverandering zijn groter dan die door Covid-19 of de oorlog in Oekraïne. Het budget blijft het belangrijkste criterium in de keuze van een bestemming, gevolgd door het klimaat en de kwaliteit van toeristische infrastructuur. Er zijn opvallende verschillen tussen Franstaligen (meer bezorgd om het budget) en Nederlandstaligen (meer bezorgd door het risico op terrorisme) wat betreft die bezorgdheden.
Het gemiddelde budget dat Belgische huishoudens uitgeven aan vakantie is 2.182 euro, een daling ten opzichte van vorig jaar. Die daling is meer uitgesproken bij Franstaligen dan bij Nederlandstaligen.
Minder dan een Belg op vier rekent op een vakantie van drie weken of langer, een daling ten opzichte van 2022. Bovendien kiest een kwart van de Belgen ervoor om in België te blijven tijdens de zomervakantie. Frankrijk blijft de populairste buitenlandse bestemming, zeker bij Franstaligen.
De auto blijft het voorkeursvervoermiddel van Belgische gezinnen, gevolgd door het vliegtuig en de trein, die licht aan populariteit wint. Bovendien bevestigt 60% van de Belgen dat de ecologische voetafdruk een belangrijke rol speelt in de keuze van de bestemming, zeker bij de populatie die jonger is dan 35 jaar.