De Michelingids waagt zich in de hotelbranche: na de sterren is het tijd voor… sleutels!

Julie Docsterd,
27-10-2023
De beroemde Michelin-gids, bekend om zijn prestigieuze restaurantbeoordelingen, begint aan een nieuw hoofdstuk door de wereld van de hotels aan te pakken.
hotel
© Velriia Bigaiova

Na het toekennen van sterren aan restaurants, bereidt de Michelin-gids zich nu voor op het toekennen van sleutels aan hotels. Deze “nieuwe pagina” in de geschiedenis van de gids werd aangekondigd door de directeur, Gwendal Poullennec. Het doel is om “een echte benchmark van vertrouwen te vestigen in de hotelindustrie“, op dezelfde manier als momenteel in de wereld van de gastronomie.

De afgelopen vier jaar hebben de Michelin-teams samengewerkt met Tablet Hotel om een eerste selectie samen te stellen. Tot op heden omvat deze selectie 5.300 hotels in 120 landen. Deze basis zal gebruikt worden voor de toekomstige ranglijst, die net als de restaurants zal steunen op “mystery customer” inspecteurs. Deze inspecteurs baseren hun beslissingen op feedback van klanten en collectieve besluitvorming.

Sleutels te winnen

De winnende hotels ontvangen sleutels, die worden omschreven als “universele en tijdloze symbolen“. Het ontwerp van deze sleutels doet denken aan de sterren in de Rode Gids. De hotelprijzen zullen in de eerste helft van volgend jaar worden onthuld, hoewel het formaat en de exacte datum nog niet bekend zijn gemaakt.

Inspelen op de behoefte aan authenticiteit

De Michelin-gids werd in 1900 samengesteld om reizigers te helpen weloverwogen keuzes te maken. Vandaag de dag, geconfronteerd met een overvloed aan informatie, zijn gebruikers op zoek naar een betrouwbare referentie om hen te begeleiden. De gids hoopt deze leemte op te vullen door een strenge selectie van hotels aan te bieden.