Aan boord van zijn speciaal ontworpen eenmotorige vliegtuig, de Spirit of St. Louis, vertrok Lindbergh om 7.52 uur ‘s ochtends.
In die tijd was het oversteken van de Atlantische Oceaan per vliegtuig een enorme uitdaging. Meerdere pogingen waren mislukt en de risico’s waren groot. Lindbergh, bijgenaamd “Lucky Lindy”, besloot deze uitdaging alleen aan te gaan, zonder radio en met beperkte zichtbaarheid.
De Spirit of St. Louis was een speciaal ontworpen eenmotorige hoogdekker, gebouwd door Ryan Airlines Company in San Diego. Het vliegtuig was uitgerust met een Wright Whirlwind J-5C motor van 223 pk. Met een lengte van 8,41 meter en een spanwijdte van 14 meter, kon het toestel dankzij brandstoftanks met een capaciteit van 1.700 liter non-stop ongeveer 6.600 kilometer afleggen. Om gewicht te besparen, koos Lindbergh ervoor geen voorruit te installeren en gebruikte hij in plaats daarvan een periscoop voor het zicht naar voren. Dit innovatieve ontwerp was cruciaal voor het succes van de missie.
Meer dan 33 uur lang trotseerde Lindbergh moeilijke weersomstandigheden, vermoeidheid en eenzaamheid. Hij vloog over de Atlantische Oceaan, geleid door zijn instrumenten en instinct. Op 21 mei, om 22.22 uur, landde hij eindelijk op het vliegveld Le Bourget, nabij Parijs, verwelkomd door een juichende menigte. Deze prestatie maakte hem tot een wereldwijde held en markeerde een belangrijke mijlpaal in de luchtvaarthistorie. Lindbergh’s vlucht toonde het potentieel van de luchtvaart om continenten te verbinden en effende het pad voor trans-Atlantische commerciële luchtvaart.
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op
Rondreis
Vertrek van
Vertrek op