De coronapandemie heeft Brussels Airport Company, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, de voorbije twee jaar 240 miljoen euro doen verliezen. Met een nieuwe strategie, Shift 2027, hoopt het bedrijf vanaf dit jaar uit de rode cijfers te raken. Opvallend onderdeel van de vijfjarenstrategie: minder korteafstandsvluchten.
“We willen ons netwerk optimaliseren en uitbreiden, vooral voor middellange- en langeafstandsvluchten”, zei Arnaud Feist. “We werken aan een vermindering van het aantal korteafstandsvluchten. Dat is heel duidelijk, daar ligt niet onze toekomst.”
Maar om minder te vliegen naar bijvoorbeeld Amsterdam en Parijs, moet er een alternatief zijn met de trein. “Een verbinding met een hogesnelheidstrein is essentieel”, zegt Feist. “Een luchthaven als Brussels Airport móét een hst-verbinding hebben. We hopen dat de overheid de nodige initiatieven zal nemen.”
De vijfjarenstrategie draait rond duurzaamheid, de hubfunctie van Brussels Airport tussen verschillende vervoerswijzen en diversificatie naar andere domeinen dan de pure luchtvaart, om zo meer andere inkomstenbronnen te genereren. Dat laatste element omvat onder meer plannen voor de bouw van een derde kantoorgebouw en een tweede hotel op de luchthaventerreinen.