Brussels Airlines heeft een belangrijke stap gezet in zijn rendabiliteit, en gaat van één winstgevende vliegtuigzetel in 2019 naar een volledige rij vandaag. Dat weerspiegelt volgens CFO Nina Öwerdieck een duidelijke verbetering sinds de coronapandemie. Ze waarschuwt echter: “Dat is heel goed, maar het kan ook makkelijk weer wegvallen”.
De verdeling van de kosten voor een A320 illustreert de financiële uitdagingen. Kerosine is goed voor een kwart van de uitgaven, gevolgd door personeels-, afhandelings- en luchtverkeersleidingskosten. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 82,5% in 2023 accentueren lege zetels de financiële situatie van de luchtvaartmaatschappij. Desondanks is Brussels Airlines erin geslaagd om een gemiddelde winst van 6 euro per passagier te genereren op de laatste rij zetels.
Ondanks het feit dat het bedrijf voor het eerst in vijf jaar winst maakt, blijft de CFO voorzichtig. Het bedrijf boekte een verlies van 572 miljoen euro tussen 2020 en 2022, de periode waarin de coronacrisis woedde en het personeelsbestand met een kwart verminderd werd. De strategie om een operationele winstmarge van 8% te bereiken is duidelijk: voorzichtige groei, een weloverwogen keuze van bestemmingen, werknemers en vliegtuigen, terwijl de synergieën met de Lufthansa-groep worden uitgespeeld.
Ondanks de geleverde inspanningen en een marge van 3,4% in 2023, lijkt het doel van een operationele winstmarge van 8% nog ver weg. Dat wordt verwacht tussen 2026 en 2027. Nina Öwerdieck benadrukt het belang van deze doelstelling om de structurele gezondheid van het bedrijf op de lange termijn te waarborgen.