Hotels in Europa die te vinden zijn op Booking.com kunnen voortaan ook lagere tarieven aanbieden op hun eigen site of op andere platformen, nu de DMA (Digital Markets Act) in werking is getreden. Deze verordening is bedoeld om de concurrentie beter te laten spelen, zodat aanbieders scherpere aanbiedingen kunnen bieden. “Booking heeft niet het recht om de commissie te verhogen of aanbiedingen te schrappen” voor deze bedrijven, aldus de Europese Commissie.
De DMA, die al van kracht is, moet de concurrentie in de online boekingssector vergroten. “Dit betekent dat andere platformen en dienstverleners op een meer gelijk speelveld kunnen concurreren, waardoor innovatie wordt gestimuleerd en de prijzen dalen,” aldus de Commissie. Bovendien krijgen hotels en dienstverleners nu realtime toegang tot gegevens die door klanten op Booking.com worden gegenereerd, wat een beter beheer en nieuwe gepersonaliseerde aanbiedingen stimuleert.
Om aan te tonen dat het bedrijf voldoet aan de DMA heeft Booking een rapport ingediend dat kan worden geraadpleegd op de website van de Europese Commissie. Het niet naleven van de regels kan leiden tot boetes die kunnen oplopen tot 20% van de wereldwijde omzet van het bedrijf. “Vanaf vandaag voldoet Booking.com aan de eisen van de Digital Markets Act,” aldus het Nederlandse platform.