Boeing: moeten we op onze hoede zijn voor deze vliegtuigen? Een update van de situatie

François Piette,
23-05-2024
Boeing zit weer in het oog van de storm. Een nieuw incident met een 737 in Senegal doet vragen rijzen over de betrouwbaarheid van de vliegtuigen van de Amerikaanse fabrikant.
Boeing
© Etienne Jong

Boeing heeft er een turbulente week opzitten. In een tijdspanne van enkele dagen waren drie vliegtuigen betrokken bij diverse ongelukken. Op 9 mei vloog een 737 van Air Sénégal letterlijk uit de bocht op het vliegveld van Diass, op zo’n 40 km van Dakar, en eindigde het zijn dolle rit buiten het tarmac. Elf van de 78 passagiers raakten gewond, waarvan vier met ernstige verwondingen afgevoerd moesten worden naar ziekenhuizen. De oorzaak van dit incident is nog niet bekend.

Een dag eerder, dit keer op de luchthaven van Istanbul, slaagde een Boeing 767-vrachtvliegtuig van FedEx er niet in om het landingsgestel uit te klappen. Het gevaarte landde op zijn romp, maar er vielen gelukkig geen slachtoffers. Tot slot deed er zich op 7 mei een derde incident voor met een 787 van Air France tijdens een vlucht van Parijs naar Seattle. Het toestel werd naar Canada omgeleid nadat een brandgeur de cabine had omsingeld. Hoewel er enkel blikschade was, hadden de passagiers doodsangsten uitgestaan.

Incidenten bij de vleet

We kunnen niet meer om de vaststelling heen dat technische problemen met Boeing-vliegtuigen regelmatig voorkomen. Want sinds het begin van het jaar werden er min of meer elke week incidenten gesignaleerd. Een van de ernstigste voorvallen gebeurde op 26 april. Een 767 van Delta Airlines speelde die dag, tijdens de oversteek van New York naar Los Angeles, zijn noodglijbaan kwijt. Minder dan een week eerder, op 21 april, moest een 737 van FlySafair een noodlanding maken nadat het een wiel verloor bij het opstijgen vanuit Johannesburg in Zuid-Afrika. En in januari zagen verbouwereerde passagiers en bemanningsleden hoe de deur van hun 737 MAX van Alaska Airlines, die in Portland was vertrokken, op 5000 meter hoogte werd opgeslokt door het luchtruim. Volgens de bevindingen van het onderzoek ontbraken er enkele bouten aan de deur

Moeten we bang zijn om met een Boeing te vliegen?

Veel luchtvaartexperts geloven dat de recente incidenten met Boeing-vliegtuigen voornamelijk te wijten zijn aan onderhoudsproblemen. Richard Aboulafia, algemeen directeur van AeroDynamic Advisory, een in de VS gevestigd adviesbureau voor luchtvaartbeheer, legt uit dat ‘zodra Boeing een vliegtuig aflevert, ze niet meer tussenbeide komen (…). ‘Het probleem in de onderhoudssector is een wereldwijd fenomeen. Maar in de Verenigde Staten is er al meer dan tien jaar geen enkel dodelijk slachtoffer gevallen, ook al nemen er elk jaar miljoenen mensen het vliegtuig.’ Aboulafia sluit af met de boutade dat er elke dag meer mensen sterven in het verkeer dan in de lucht. Maar waarom lijden de vliegtuigen van Airbus niet onder dezelfde problemen aangezien ze ook door externe bedrijven worden onderhouden?

Bovendien getuigden klokkenluiders op 17 april van dit jaar tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat over ‘ernstige problemen’ bij de productie van de Boeing 737 MAX, de 787 Dreamliner en de 777. Als gevolg hiervan heeft Dave Calhoun, CEO van Boeing, aangekondigd te zullen aftreden aan het einde van het jaar. Ed Pierson, een luchtvaartingenieur die de 737 MAX mee hielp ontwerpen, getuigde tijdens dezelfde hoorzitting en waarschuwde dat ‘elke persoon die in een vliegtuig van Boeing stapt gevaar loopt, tenzij er actie wordt ondernomen en het management zijn verantwoordelijk neemt’. Die uitspraak is uiteraard een drama voor Boeing. Tegelijkertijd schetst het een perfect beeld van de malaise die momenteel heerst binnen het Amerikaanse bedrijf. Wat allesbehalve geruststellend is voor passagiers uit alle hoeken van de wereld die een Boeing binnenstappen.