Amsterdam: een campagne tegen toeristen?

Julie Docsterd,
28-04-2023
Amsterdam staat bekend om haar tolerantie en open geest, maar ook voor haar Rosse Buurt en coffeeshops. De laatste tijd wordt de stad geconfronteerd met een stijging van het toerisme die de tolerantie van de inwoners test en het debat opent over de regulatie van de toerismesector.
© Jordan Pulmano

De stad wil seks- of bartoerisme niet verbannen, maar wil de exploitatieregels verstrengen, om ze duurzamer en minder gemeen te maken. Er zijn trouwens al striktere regels van toepassing: bordelen en bars moeten vroeger sluiten en vanaf mei geldt er een verbod op het roken van cannabis in de straten van de Rosse Buurt en de omliggende straten. Het is nog maar de vraag of coffeeshops nog toeristen zullen mogen verwelkomen…

De campagne is een sterke oproep naar orde: “Naar Amsterdam komen voor een wilde nacht + dronkenschap = boete van 140 euro + strafblad = toekomstige gezondheidsproblemen en minder toekomstperspectieven”. Het zijn duidelijk Britse toeristen die geviseerd worden door de campagne met deze “Stay away”-campagne (“Blijf weg”), gericht op schaamteloze vrijgezellenfeesten.