Het
principe
Als je een appartement huurt, dan mag je
verwachten dat dit voldoet aan de publiciteit die ervoor werd gemaakt. Je mag
al eveneens verwachten dat het proper en net is op het moment dat je er je
intrek in neemt.
Is dat niet het geval, dan kan je de
verhuurder daarvoor aansprakelijk stellen. Je zou dan strikt gezien kunnen
vragen dat je een deel van de huur niet moet betalen (bv. wegens mingenot) en
in extreme gevallen dat de huur lastens de verhuurder wordt ontbonden (en
waarbij die je tevens een schadevergoeding moet betalen).
Je hebt
al betaald
Bij de huur van een vakantieverblijf is
het toepassen van het voorgaande principe niet zo gemakkelijk. Je hebt nu
eenmaal de huur allicht al op voorhand betaald en blijft maar korte tijd in het
appartement. Hoewel dat strikt gezien perfect kan, gebeurt het dan ook niet zo
vaak dat een huurder naar de rechtbank stapt om bv. een deel van de huur terug
te krijgen.
Reageer
tijdig
Is het vakantieverblijf echt niet in orde
zorg er dan alleszins voor dat je je opmerkingen al vermeldt op de
plaatsbeschrijving die eventueel bij aanvang van de huur wordt opgemaakt. Je
vermijdt zo ook dat men eventuele schade aan het appartement (of de vuile toestand)
later in jouw schoenen probeert te schuiven. Doe ook dadelijk je beklag naar de
verhuurder of vastgoedmakelaar toe. Neem meteen ook foto’s van de toestand
waarin je het pand aantreft.
Een
regeling treffen?
Probeer ook een regeling uit te werken
(waarbij je bv. een deel van de huur terugkrijgt of men bv. dadelijk een
kuisploeg langs stuurt). Stuurt het vastgoedkantoor of de verhuurder je
wandelen en wil je geen procedure beginnen, dan zou je er ook nog altijd aan kunnen
denken om je wedervaren te melden aan Toerisme Vlaanderen.
Jan ROODHOOFT, advocaat
(www.ra-advocaten.be)