Frankrijk, bekend om zijn invloedrijke luchtvaartindustrie met giganten als Airbus en Safran, wordt beschuldigd van een tegenstrijdig beleid door Willie Walsh, directeur-generaal van de Internationale Luchtvaartorganisatie (IATA). Tijdens een bijeenkomst van Franse luchtvaartmaatschappijen noemde Walsh het land “schizofreen” vanwege zijn drang om de belastingen op vliegreizen te verhogen.
“Als je echt iets wilt doen aan milieuproblemen, zijn belastingen niet de oplossing,” verklaarde hij in Parijs. Walsh benadrukte dat technologische vooruitgang effectiever is dan het belasten van reizigers en luchtvaartmaatschappijen.
De Franse luchtvaartindustrie voelt de impact van extra heffingen zoals de solidariteitsbelasting op vliegtickets. Volgens de Franse luchtvaartfederatie (Fnam) lopen de extra kosten dit jaar op tot 1,2 miljard euro. Deze kosten bestaan onder meer uit verhoogde navigatiekosten en de transitie naar duurzamere energie binnen het Europese klimaatplan “Fit for 55”.
Fnam waarschuwt dat dit de concurrentiepositie van Frankrijk ondermijnt en vreest voor een “onvermijdelijke achteruitgang” van de luchtvaartsector.
Willie Walsh pleit ook voor een “Europees luchtruim zonder grenzen”. Dit systeem, dat al twintig jaar in de maak is, zou vluchtroutes optimaliseren en CO2-uitstoot met 10% verminderen. Dit terwijl het schrappen van korte vluchten, vervangen door treinalternatieven, volgens Walsh slechts een reductie van 3,8% oplevert.
“Een eengemaakt luchtruim vereist geen extra investeringen en levert directe voordelen op,” aldus Walsh, die Frankrijk oproept om een consistent beleid te voeren.