50 jaar Sydney Opera House: terugblik op dit meesterwerk uit de 20ste eeuw!

Julie Docsterd,
07-11-2023
Ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van het Sydney Opera House, het symbool van de Australische architectuur, staat er een lasershow gepland om de legendarische "zeilen" van het gebouw te verlichten.
opera Sydney
© Johnny Bhalla

Precies 50 jaar geleden onthulde koningin Elizabeth II deze concertzaal aan de wereld. Sindsdien ontvangt deze locatie gemiddeld 11 miljoen bezoekers per jaar, wat de culturele identiteit van Sydney sterk heeft beïnvloed.

Een tumultueuze oorsprong

Achter de innovatieve gevel van het Sydney Opera House gaat een complexe geschiedenis schuil. De Deense ontwerper, Jorn Utzon, heeft de afgewerkte opera nooit betreden, ondanks zijn bewezen en erkend talent – hij had immers 232 concurrenten verslagen in 1956. Vanwege meningsverschillen over de visie, het budget en de financiering van het project in 1966, koos Utzon ervoor zich terug te trekken. Andere architecten namen het over en veranderden aanzienlijk zijn oorspronkelijke plannen voor het interieur van het gebouw.

opera Sydney
© Christopher Burns

Internationale erkenning

Kort voor het overlijden van Utzon in Kopenhagen in 2008, werd het Sydney Opera House door UNESCO uitgeroepen tot “meesterwerk van de 20ste-eeuwse architectuur“. Het gebouw, waarvan de bouw 14 jaar duurde, zag het oorspronkelijke budget van 7 miljoen Australische dollars exploderen tot 102 miljoen Australische dollars bij voltooiing. De iconische constructie werd grotendeels gefinancierd door staatsloterijen.

Kenmerken

De kenmerkende “zeilen” van het Opera House, bedekt met meer dan een miljoen Zweedse tegels, herbergen twee concertzalen en een restaurant, allemaal op een enorme betonnen platform. UNESCO beschrijft dit werk als een “groot stedelijk kunstwerk” met een belangrijke invloed op de hedendaagse architectuur.

Een ondeugende kip

De geschiedenis van het Opera House zit ook vol smakelijke anekdotes, zoals die ene keer in de jaren 1980 toen een kip, die figureerde in een voorstelling, wist te ontsnappen en op een cellist landde, waardoor er boven de orkestbak een beschermend net gespannen moest worden.